[font=tahoma][/font]

آموزش vray- vraylight

در آموزش vray به ادامه نورها می پردازیم. بعد از vraysun نوبت به vraylight می رسه.  برای اینکه از VRayLight استفاده کنید کافیست به قسمت Light رفته و در بخش VRay نور VRayLight رو انتخاب می کنیم.

آموزش vray- vraylight

آموزش vray- vraylight

بخش General:

On :همانطور که از اسمش پیداست نور رو روشن خاموش می کند

Exclude :از این قسمت می تونید یک object رو از داشتن نور و سایه حذف کنید.

Type :شکل نور را مشخص می کند. (Plane ،Sphere ،Dome ،Mesh ) فقط در مورد نوع Mesh براتون این توضیح رو بدم که با انتخاب آن این امکان به شما داده می شه که هر شکل Mesh رو می تونید به نور بدید.

 

بخش Intensity:

Units : این قسمت به شما این امکان رو می دهد تا واحدی درست برای نورتون در نظر بگیرید که این مسئله وقتی دارید از VRayPhysicalCamera استفاده می کنید خیلی مهم است. البته بطور خودکار نور واحدی که شما برای محیطتون انتخاب کردین رو به خود می گیره.

Multiplier :شدت نور و شدن رنگ نور

Mode :با استفاده از این گزینه می تونید رنگ نور رو بر اساس رنگ و یا درجه حرارت مشخص کنید. (البته اگر می خواهید بر اساس دما مشخص کنید باید اطلاعاتی درباره نور و اینکه هر درجه حرارتی چه رنگی دارد داشته باشید)

Color :خب اینکه مشخصه که اگر Mode رو برحسب Color بذارید این قسمت رنگ نور رو مشخص می کند.

Temperature :اینم که احتمالاً می دونید چیه.  فقط بدونید برحسب کلوین است.

 

بخش Size:

Half-length : از اسمش معلومه که نصف طول نور رو مشخص می کند. البته اگر نورتون Sphere باشه این قسمت شعاع نور رو مشخص می کنه و اگر Dome باشه نادیده گرفه می شود.

Half-width : خب اینم که نصف عرض نور ور مشخص می کنه و در Sphere و Dome بکار نمی آید.

W size : در حال حاضر این قسمت هیچ استفاده ای ندارد. این گزینه گذاشته شده که اگر روزی این امکان بوجود آمد که منبع نوری به شکل جعبه (box) ساخته شود بتوان از این قسمت استفاده کرد.


آموزش vray- archive یا …

برای اینکه بتونید فایل های مکس تون رو جا به جا کنید نیاز دارید که کلیه map ها رو هم با اون ببرید تا فایلتون در خواندن map به مشکل نخورد. اما پیدا کردن و ذخیره کردن map ها کاری سخت و وقت گیرست. خود مکس بهتون این امکان رو می ده که به طریقی ذخیره کنید تا map ها همراه فایلتون ذخیره بشه. در آموزش vray گریزی به طریقه ذخیره سازی فایل ها مکس می کنیم و بهتون توضیح می دیم که چه روشی بهتر است و چرا.

برای ذخیره فایل های مکس که قابلیت جابه جایی داشته باشند دو روش وجود دارد. روش قدیمی تر که اکثر کسانی که از قدیم با مکس کار می کنند روش archive هست. در این روش شما در قسمت save as گزینه Archive رو انتخاب می کنید.

آموزش vray- archive

وقتی گزینه archive رو انتخاب می کنید ازتون آدرسی برای ذخیره فایل می خواهد و بعد از پنجره ای به شکل زیر باز می شه که باید تا بستن شدن اون صبر کنید.

آموزش vray

بعد از بستن شدن خودکار این پنجره فایل zip شده ای در آدرس مربوطه ایجاد می شه که در اون چندین فولدر با نام فولدر هایی که map هاتون در آنجا بوده وجود داره

روش دیگه استفاده از utilities هست. در این روش به قسمت utilities رفته و بر روی گزینه more کلیک کنید.

آموزش vray

در پنجره باز شده گزینه Resource Collector رو انتخاب کنید.

آموزش vray

در قسمت output path می تونید آدرس مورد نظرتون رو وارد کنید. در این آدرس قرار هست کلیه map هایی که استفاده کردید ذخیره شود.

آموزش vray

بعد روی begin کلیک کنید.

 

مزیت این روش عدم ذخیره فولدرهای مختلف هست ولی خب خیلی ها به روش اول عادت کردند انتخاب با خودتون.


آموزش vray- VrayLightMtl

متریال بعدی که در آموزش vray درباره ش صحبت می کنیم vraylightmtl هست . این متریال مختص به vray ئه و به ما توانایی ساخت سطوح self-illuminated رو می ده. self-illuminated surface به سطوحی می گن که به ما حس یک منبع نور رو می دهد (البته این توضیح خیلی غیر حرفه ایست)  خود max هم بخشی به نام self-illuminated دارد ولی VRayLightMtl خیلی سریع تر رندر گرفته می شود و امکان تبدیل شی به یک منبع نور مش رو هم می ده.

برای استفاده از این متریال ابتدا از طریق پنجره Material Editor بر روی standard کلیک کرده و در پنجره Mterial/Map Browser قسمت VRayLightMtl رو انتخاب کنین.

آموزش vray- vraylightmtl

تنظیمات این متریال به شرح زیر هست:

آموزش vray- VrayLightMtl

به قسمت mental ray Connection که کاری نداریم ولی بقیته موارد رو براتون توضیح می دهم.

Color :همانطوریکه از اسمش پیداست رنگ متریال را مشخص می کند.

عدد جلوی آن مشخص کننده ضریب نور است. (میزان شدت آن). سمت راست آنهم (همان قسمتی که نوشته None جهت دادن texture هست. که البته باید گفت که ضریب نور ر روی texture تاثیری ندارد.

 Opacity :به این قسمت می توانید texture بدید تا در میزان Opacity متریال تغییر ایجاد کنید. (در حالت کلی اگر به Opacity یک متریال texture بدید قسمت های تیره کدر و قسمت های روشن شفاف تر به نظر می رسد.)

Emit light on back side :اگر تیک این قسمت رو نزنید قسمت پشتی شی سیاه به نظر می رسد. بنابراین با گذاشتن تیک این قسمت قسمت پشت متریال نیز از خود نور ساطع می کند.

Compensate camera exposure :اگر تیک این قسمت رو بزنید از شدت نور برای تصحیح نوع نمایش VRayPhysicalCamera استفاده می شود.

Multiply color by opacity :اگر تیک این قسمت رو بزنید رنگ متریال نور بوسیله opacity texture شدت پیدا می کند.

Displace:به کاربر این امکان رو می دهد که یک displacement map به متریال اضافه کند.

آموزش vray – ساخت متریال شیشه

امروز می خوایم به عنوان آخرین متریال در آموزش vray در مورد متریال شیشه صحبت کنیم. همانطوریکه می دونید انواع مختلفی شیشه وجود داره که ما در اینجا فقط در مورد یکی از آن صحبت می کنیم و شما می تونید این تنظیمات رو بسط بدید به هر نوع شیشه ای که مورد نظرتون هست. البته یادتون نره که می تونید با استفاده از فتوشاپ نوع شیشه تون رو تغییر بدید که روش این کار رو در قسمت آموزش post production در فتوشاپ و vray براتون توضیح داده بودم.

آموزش vray- متریال شیشه

برای شروع رنگ difuse را بر روی مشکی خالص و رنگ refraction را بر روی سفید خالص می گذاریم. خروجی که به ما می دهد به شکل زیر است.

آموزش vray- متریال شیشه

همانطوریکه می بینید متریال شیشه ما نیاز به مقداری بازتاب دارد تا طبیعی تر به نظر برسد.

می تونید رنگ reflecton اون را بر روی طوسی روشن بگذارید تا به شکل زیر در بیاید.

آموزش vray- متریال شیشه

IOR: ۱.۴۵

در کل می تونید IOR شیشه رو بین ۱.۴۵ تا ۱.۷ بگذارید.

بهتون پیشنهاد می دم یه جای اینکه رنگ refraction رو تغییر بدید (اگر می خواید شیشه رنگی بسازید) از تغییر رنگ fog color استفاده کنید.

می تونید رنگ fog color رو به هر رنگی که دوست دارید دربیارید ولی من بهتون پشنهاد می کنم از ترکیب رنگ طوسی روشن با رنگ مورد نظرتون استفاده کنید.

آموزش vray- متریال شیشه

با این کار خروجی کار به شکل زیر درمی آید.

آموزش vray- متریال شیشه

نگران تاریک شدن متریالتون نباشید. چون با تغییر  fog multiplier  به ۰.۱ می تونید از میزان Fog color کم کنید.

آموزش vray- متریال شیشه

و حتی می تونید fog multiplier رو بر روی ۰٫۰۲ بذارید یعنی شفافیت بیشتر.

آموزش vray- متریال شیشه

تا اینجا تونستیم یک متریال شیشه خوب درست کنیم ولی اگر دوست دارید که متریالتون واقعی تر بشه می تونید  fog bias رو بر روی -۰٫۳ گذاشته و Max depth هم reflection و هم refraction رو بر روی ۱۰ می گذاریم و البته تیک reflect on backside  رو هم در قسمت option می زنیم.

اینهم متریال شیشه

آموزش vray- متریال شیشه

و اما آخرین نکته اینکه متریال شیشه کاملاً وابسته به محیط اطرافش هست. یعنی هرچه تعداد object های اطراف بیشتر باشه متریال طبیعی تر به نظر می رسه.

آموزش vray – ساخت متریال فلز

متریال فلز یکی از اون متریال هایست که همیشه دوست دارم خودم بسازمش چون نتیجه این تنظیماتی که بهتون می گم یک استیل زیبا با بازتابش های فوق العاده ست. پس امروز در آموزش vray متریال فلز یا بهتر بگم استیل رو خواهیم داشت. شما می تونید این متریال رو برای لوله استیل، قاشق و چنگال و …  بکار ببرید.

برای ساخت این نوع متریال رنگ diffuse رو بهتره مشکی یا یک رنگ نزدیک به آن گذاشت. من خودم روی ۵ می ذارم چون مشکی مطلق که در طبیعت وجود نداره. اگر رنگ Reflection  رو بر روی سفید بگذاریم بهمون متریال آینه می دهد و اگر مقدار آن رو به RGB: 190/190/190 و یا بیشتر تغییر بدیم متریال فلز با بازتاب مناسب خواهیم داشت.

حالا اگر مقدار رنگ diffuse به سفید تغییر دهیم متریال مون به پلاستیک و یا چیزی شبیه به آن تغییر می کند. هر چی رنگ diffuse رو به سمت طوسی تغییر دهیم متریال فلز واقعی تری بدست می آوریم.

و آخرین مرحله تغییر reflection glossiness به ۰٫۹ هست.

با این تنظیمات متریال فلز به شکل زیر می شه

آموزش vray – ساخت متریال چوب

در قسمت آموزش vray تا الان یاد گرفتیم که هر قسمت از vraymtl چه کاری انجام می ده. از امروز چند تا متریال رو به عنوان نمونه با هم می سازیم. تنظیماتی که در اینجا براتون توضیح می دم لزوماً بهترین تنظیمات نیستند یعنی شما می تونید بنا به نیازتون در کارهای مختلف اونها رو عوض کنید. در اولین قدم می خوایم باهم متریال چوب رو بسازیم. برای اینکار به یک texture خوب نیاز دارید که می تونید اون رو از اینترنت دانلود کنید یا از فایل های آماده بهره بگیرید و یا حتی می تونید چوب مورد نظرتون رو اسکن کنید.

ساخت متریال چوب

texture تون رو به diffuse بدید. یعنی بر روی مربع جلوی diffuse کلیک کنید و بعد از پنجره ای که باز می شه گزینه bitmap رو انتخاب کرده و به آدرس تکسچرتون برید.

ساخت متریال چوب

حالا توی tumnail متریال تون می تونید عکس چوب  یا در واقع همون تکسچری که بهش دادید رو ببینید.

اکثر چوب ها reflect دارند ولی بنا به نوع چوب اندازه اون زیاد و کم می شه. مثلاً بازتابش متریال highglass نسبت به mdf خیلی زیادتر هست. برای ساخت متریالی مثل نمونه بالا رنگ بازتابش رو به  RGB: 170/170/170 تغییر بدید، تیک Fresnel reflections  رو گذاشته و بر روی L جلوی اون کلیک کنید تا بتونید عدد ۲٫۴ رو به IOR اون بدید.

Reflection glossiness : ۰.۹

Subdiv: ۳۲

این نکته رو در نظر داشته باشید که هر چه میزان glossiness پائین تر باشد باید میزان Subdiv بیشتر باشه. البته بهتره هیچوقت میزان این رو از ۴۸ بیشتر نگذارید چون هم زمان رندرتون رو خیلی بالا می بره و هم بهبود قابل مشاهده ای ایجاد نمی کند.

ساخت متریال بهمین سادگی است کافیه که دقتتون رو نسبت به محیط اطرافتون بالا ببرید.

آموزش vray – نور خورشید در فضای داخلی

سلام دوستای خوبم امیدوارم تا الان سال ۹۲ رو به خوبی سپری کرده باشید. قبلاً در وبلاگ در قسمت آموزش vray در مورد vraysun صحبت کردیم امروز می خوایم بگیم که چطور از نور خورشید در فضای داخلی استفاده کنیم. برای اون دسته از دوستانی که نمی تونن عکس های وبلاگ رو باز کنن این نوید رو داریم که آموزش های وبلاگ به صورت روزانه در این سایت قراره گذاشته بشه یعنی شما می تونید آموزش vray رو به صورت روزانه و قدم به قدم با ما دنبال کنید. البته تا حالا بیشتر vraymtl رو گذاشتیم و  از امروز نیز ادامه اون رو خواهیم داشت.

بریم سر اصل مطلب. وارد شدن نور خورشید یکی از زیباترین افکت هاییه که اگر پنجره داشته باشید می تونید از اون استفاده کنید. برای این کار می تونید از نور vraysun استفاده کنید و یا نورهای target دار مثل target spot و target direct. فرقی نمی کنه کدوم نور رو بذارید ولی مزیت vraysun در اینه که می تونید از vraysky به صورت هماهنگ با نور بهره بگیرید. یعنی وقتی vraysun رو می ذارید کافیه به این سوال پاسخ مثبت بدید.

استفاده نور خورشید در فضای داخلی

آیا می خواهید vraysky به صورت اتوماتیک به عنوان map به environment اضافه بشود؟

البته می تونید به صورت دستی هم از vraysky استفاده کنید ولی با تغییر vraysun و زاویه آن vraysky تغییر نخواهد کرد. (مسلماً هم اگر نور دیگه به جز vraysun داشته باشید باید به طور دستی از vraysky استفاده کنید)

نور خورشید در فضای داخلی

برای اینکه مطلبمون طولانی و خسته کننده نشه تنظیمات vraysun رو به عهده خودتون می ذارم (تو وبلاگ براتون توضیح داده بودم)

بعد از گذاشتن vraysun و درست کردن زاویه و شدت اون حتماً یک تست رندر بگیرید تا از این طریق نور داخل فضاتون رو هم تنظیم کنید. بعضی از دوستان پشت پنجره یک نور vraylight اندازه خود پنجره و یا کمی کوچکتر می ذارن تا همون کار نور خورشید رو انجام بده. این کار زمانی مفیده که پرده و مخصوصاً پرده کرکره داشته باشید(من خودم عاشق سایه پرده کرکره ام که روی زمین می افته.)

ولی مهمترین نکته استفاده از نور خورشید در فضای داخلی وقتیه که پنجره رو کشیدید و به اون متریال شیشه دادید. حتماً در قسمت ساخت متریال شیشه تیک affect shadow رو بزنید تا نور به خوبی از شیشه عبور کنه و در سایه ها به مشکل نخورید.

نور خورشید در فضای داخلی

این هم چند نمونه از کارهایی که با استفاده از vraysun ساخته شده. اگر سوالی داشتید می تونید در بخش نظرات بفرستید. کارهاتون رو هم می تونید به cgartweblo@gmail.com بفرستید تا مشکلاتشون رو با هم برطرف کنیم.

نور خورشید در فضای داخلی

به سایه های پرده کرکره بر روی زمین دقت کنید

نور خورشید در فضای داخلی

این نور با استفاده از افکت volume light رندر گرفته شده

نور خورشید در فضای داخلی

 

رندر داخلی شب

سلام. فکر کنم همه ما بلدیم یک فضای داخلی رو با نور روز به خوبی رندر بگیریم. نورهای خورشیدی که از لابه لای پرده کرکره به داخل تابیده و ….. اما در مورد رندر فضای داخلی با نور شب چطور؟

رندر داخلی شب

البته اگر در مورد نور روز هم مشکل داشتید حتماً بهم بگید یعنی کافیه برام نظر بذارید اون موقع با کمال میل روش های نورپردازی روز رو هم براتون توضیح می دم.

اولین قدم اینه که یک عکس خوب از فضای بیرون تو نور شب پیدا کنید. البته من ترجیح می دم از عکس غروب استفاده کنیم. عکسی که رنگ داشته باشه اینطوری شهر از داخلی اتاق خیلی زیباتر به نظر می رسه. نسبت به زاویه دوربین تون یک plane بکشید و جایی بذارید که به خوبی از زاویه دوربین بتونید این plane رو ببینید.

رندر داخلی شب

حالا یک vraylightmtl به اون بدید و البته عکسی که انتخاب کردید رو به عنوان map به این متریال بدید.

مهمترین نکته ای که باید برای رندر شب در نظر بگیرید نور طبیعی است. شاید شما هم مثل خیلی ها فکر کنید که در شب نر طبیعی وجود نداره ولی باید بگم این یک اشتباه بزرگه چون شما در شب هم نور طبیعی دارید ولی از طیف آبی. برای اینکه بتونید از این نور طبیعی استفاده کنید f10 بزنید تا render setup رو باز کنید و در قسمت GI environment (skylight) override رنگ آبی تیره رو انتخاب کنید. اگه یک تست رندر بگیرید باید رندرتون شکل زیر باشه

رندر داخلی شب

تا حدی خوبه ولی یک مشکل داره. نور خیلی وارد اتاق نمی شه در صورتیکه ما نیاز داریم محیط داخل نوری مطابق با عکس ما داشته باشه. اگر میزان شدت GI environment (skylight) override رو زیاد کنیم شاید ایده خوبی نباشه. می تونیم یک کار بهتر کنیم یک نور omni پشت پنجره بذاریم و decay type اون رو به inverse square تغییر بدیم و البته درAdvanced Effects تیک ambient only بزنیم. با استفاده از scale طول نور رو با طول پینجره یکی می کنیم intensity multiplier رو حدود ۰٫۳۵ گذاشته و رنگ رو با رنگ غالب عکسمون یکی می کنیم.

رندر داخلی شب

نظرتون چیه؟ بهتر شد؟ این روش برای ساخت نور طبیعی شب خیلی مفیده البته باید نور داخلی برای شب رو فراموش نکنید. ولی نورپردازی داخل برای شب رو بذاریم برای آموزش بعدی

رندر داخلی شب

…………………

آموزش VRayCompTex

در آموزش VRayCompTex در واقع یاد می گیریم که چطور دو texture رو با هم ترکیب کنیم. وقتی روی دکمه جلوی diffuse کلیک می کنید می تونید این texture رو انتخاب کرده و پارامترهای اون رو بنا به نیازتون تغییر بدید.

آموزش VRayCompTex

همونطور که می بینید گزینه های کمی داره برای تغییر دادن ولی می تونه کاربرد زیادی داشته باشه. قبلاً گفتم که برای ترکیب های مختلف دو texture بکار می ره:

Source A: تکسچر اول

Source B: تکسچر دوم

Operator: روش ترکیب این دو

Add A+B:این روش ترکیب پیکسل های یکی رو به دیگری اضافه می کنه. اگر بخوایم خیلی تئوری برخورد کنیم ۲۵۶ در سیستم RGB رنگ سفید می شه پس اگر ترکیب پیکسل های دو texture عدد ۲۵۶ باشه رنگ سفید رو می بینیم.

Subtract A-B: پیکسل های Source B رو از Source A کم می کنه و بازهم در تئوری اگر حاصل منفی بشه رنگ سیاه خواهیم داشت

Difference|A-B|: نموداریهای ون رو یادتونه. این حالت یکی از شکل های نمودار ون بود. کم کردن اختلاف های Source B از Source A و همیشه هم نتیجه مثبت هست

Multiply A*B: ….

یکی از روش های خوب ترکیب زیر هست:

آموزش VRayCompTex

اگر این متریال رو به diffuse بدید noise یک متریال مناسب رو براتون شبیه سازی می کنه و VrayEdgesTex لبه های fillet شده زیبا رو. به نظر من خیلی بهتره که کل لبه های کارتون رو chamfer کرده و یا از chamferbox استفاده کنید تا لبه های نرم و نوار شده یک box رو بسازید. نظر شما چیه؟

البته بگم که اگر در مورد VrayEdgesTex نمی دونید به زودی در مورد اون نیز صحبت خواهیم کرد.


برگرفته ازسایت http://www.cgartcenter.ir




تاریخ : شنبه 28 آذر 1394 | 08:49 ب.ظ | نویسنده : مهندس رامین حسین خانی | نظرات
.: Weblog Themes By SlideTheme :.