[font=tahoma][/font]

آموزش حرفه ای Thearender
[تصویر:  Frederic-Moro-small.jpg]


چقذر این دوست فرانسویمون گل ودوست داشتنیه یه آموزش توپ تو سایت اسکچاپ آرتیست گذاشته که حیفم اومد با بروبچه های بخش فارسی به اشتراک نگذارم
در این آموزش جناب فردریک به ما گام به گام نشون میده که چجوری یه رندر حرفه ای با تیا بگیریم

[تصویر:  final-image.jpg]
گام اول :مدل سازی در اسکچاپ

استفاده کردم [ Profile Builder]برای اینکه یه صحنه خوشگل داشته باشم و کارمو آسونتر کنم از



برای بعضی از مدل هام [ Round Corner ]وهمینطور از

برای جایگذاری کامپومنت ها [ Mover]واز پلاگین معروف

فعلا بیخیال نور خورشید بشین چون تو استدیو ی تیا آسونتره
[تصویر:  1scene-setup.jpg]
گام دوم : سین یا صحنه یا دوربین اسکچاپ شما

وقتی که صحنه شماد آمادست و ازش راضی هستید برید به تیا اکسپورتردر منوی پلاگین ها
[تصویر:  2-Thea-exporter.jpg]
گام سوم :تنظیمات نور ها

در پلاگین تیا اکسپورتر به قسمت نور ها برید و یه دونه از نورهارو انتخاب کنید خواهید دید که تنظیمات نورها فعال میشه در اینجاچون من همی نور هام یکی هستند فقط کافیه که من یه دونه از نورهاموتنظیم کنم
پاور رو روی یک1 بگذارید و تیک اینیبل رو فعالش کنید بعدشم یه دونه فایل آی ای اس بهش بدین وحتما در قسمت سایه ها تیک سافت رو بزنیدو مطمئن شید که اینیبلش کردین
[تصویر:  3-Thea-exporter-light-setup.jpg]
گام چهارم :رزولیشن دوربین

در پلاگین تیا اکسپورتر به قسمت سین برید و کاستوم رو انتخاب کنیدمن معمولا روی 1400در 700 رندر میگیرم اما این به خود شما بستگی داره.به سین 2 برید (البته اگه شما هم از فایل آموزشی من استفاده میکنید) یه کادر قرمز رنک دور تادرو صحنتون میبینید
[تصویر:  4-Thea-exporter-view-setup.jpg]
گام پنجم :تنظیمات متریال_سقف کاذب

تنظیمات متریال با پنجره ی تیا اکسپورتر
شما میتونید متریال هاتون در اینجا تنظیم کنید و حتی متونید بعدا تو خود تیا متریالاتونو تنظیم کنید.در اینجا متریال سقف من سفید مات خالص هستش بنابراین تیا اسکپورتر رو باز میکنم وبه تب متریالش میرم حالا فقط کافیه روی متریال سقفم توی اسکچاپ دبل کلیک کنم بلافاصله پنجره یمتریال ادیتور باز خواهد شدمن واسه متریال های خودم فقط از
Diffuse, Bump Map, Reflectance &Translucent
استفاده میکنم تازه اونم اگه نیاز باشه ولی خب اینم بدونید توی تیابه کمک متریال های چند لایه شما میتونید متریال های دیوانه واری درست کنید
[تصویر:  5-Thea-exporter-materiials-.jpg]
گام ششم :Export Scene

اول از همه همهی متریال هتون تنظیم کنید بعد روی دکمه ی اکسپورت مدل کلیک کنیدیه فولدر برای صحنه ای که اکسپورت کردین انتخاب کنیدو خواهید دید که تیارندر به صورت خودکار باز میشه.برای این صحنهی خاص حدود 1دقیقه طول میکشه
[تصویر:  6-Thea-export-the-scene.jpg]

گام هفتم :اولین مرحله رنرینگ

اولین کاری که من توی تیا بعد از اکسپورت کردن میکنم
هستش که توی تصویر زیر مشاهده میکنیدselect Move to Origin and Move to Ground
ودر واقع مدلمو میگذارمش روی زمین اینکاروقتی میخواهید مدل خای 3بعدیه دیگر رو مرج کنید خیلی به دردتون میخوره مدل مرج شده رو سرجای خودش میگذاره
[تصویر:  6-Thea-scene.jpg]

RE: نکته نرم افزاری / سخت افزاری راجع به تیا رندر - shahriyar - 10-31-2012 19:10
گام هشتم :تنظیمات متریال کف پوش چوبی

همونطوریکه که قبلاگفتم شما هم میتونیدداخل اسکچاپتون توی پلاگین تیا اکسپورتر تب متریال متریال هاتون رو تنظیم کنید وهم میتونید داخل خود استدیوی تیا این کارو انجامش بدبد دراینجا من ترجیح میدم داخل خود تیا این کار رو انجامش بدم
.راستش من خودم از متریال های خیلی ساده استفاده میکنم دراینجا خواهید دید که چقدر ساده هست
همونطور که میدونید من قصد دارم متریال کف پوش چوبیم رو تنظیمش کنم.خب من در اینجا فقط یه دیفیوز دارم تنها کاری که میکنم اینه که همون مپ دیفیوزم رو به مپ رفلکشن میدم
در تصویر زیر میبینید
[تصویر:  7-material-setup.jpg]
گام نهم :تنظیمات متریال بامپ کف پوش چوبی

به بامپم میدمstruct-bumpخب من به کمی بامپ هم برای کف پوش چوبیم نیاز دارم پس همون مپو در قسمت
[تصویر:  7-1-material-setup.jpg]
گام هشتم :تنظیمات متریال چرم

خوشبختانه تیارندر یه سری متریال آماده داره که کار رو ساده میکنه. دراینجا من میخوام واسه کانپه هاو صندلیهم از چرم روشن استفاده کنم با نگه داشتن کلید کنترل میتونم در یک بار چندین جسم رو انتخاب کنم بعد در قسمت پایین یعنی متریال روی چرم روشن کلیک میکنم تا به تمام اجسام انتخابیم نسبت داده بشهCloth and Leatherدر قسمت
[تصویر:  7-1-1-material-setup.jpg]
گام دهم :فوت کوزه گری

برای انتخاب کردن بهتره که ار قسمت سمت چب یعنی ویوی درختی هرمتریالی که میخواهید انتخاب کنید
Select Modelsبعد روش راست کلیک کنید و
رو انتخاب کنید تا جسمتونو به راحتی وبا دقت انتخاب کنید این روش خیلی بهتر ودقیقتر از اینه که ازتوی صحنه ی وسط جسمممون رو انتخاب کنیم چون که معمولا اشتباهی انتخاب میکنه
[تصویر:  6-Thea-scene.jpg]
گام یازدهم :Background

HDRاستوانه ای یا مثلا مپSphericalیا مپFlatاستفاده کنیدمثلامپ Environmentتوی تیارندر شما میتونید ازمپ برای
خلاصه از انتخاب های متعددی برخورداریداما دراین صحنه من از یه صفحه ی انحنادار کروی+ یه تصویر پاناراما که از اینترنت گرفتم وانداختم روش استفاده کردم
[تصویر:  7-3-background-small.jpg]
Background_گام دوازدهم :4ویوی اصلی+کتابخانه ی مدل ها

دکمه ی0 صفر رو فشار بدین 4چهار عدد نمای اصلی خواهید دید این حالت خیلی بهمون کمک میکنه که جسمی رو درسرجای خودش
برای من مهمترین ویژگی تیارندر کتابخونه یModelتوجه کرده باشید در اونجا قسمتی هست به اسمbrowserقرار بدیم اگه به
مدل هاشه مثلا اگه شما یه مدل خوشگل داشته باشید مثلا یه مبل فوق العاده زیباشما میتونید اونو توی کتابخونهی مدل هاتون قرار بدین تادر آینده ازش دوباره استفاده کنید
ودقیقا همیکاروبرای متریال هاتون داشته باشید – C:\ProgramData\Thea Render/Modelsفقط کافیه اونو بریزید توی
سیو کنین C:\ProgramData\Thea Render/Materialsتنها کافیه متریال های جدیدیکه ساختین رو تروی این آدرس
بعد از یک ماه من کتابخونه ی عظیمی از متریال و مبلمانو خلاصه آبجکت های خوشگله رنگووارنگ بدست آوردم وتوی وقتم کلی :sketchstatic: صرفه جویی میشه تازه روز به روز هم کتابخونم تپل مپل تر میشه
گام سیزدهم :متریال سفید

این خیلی نکته مهمیه که تمام متریال های سفید باید مقدارشون روی بیشترین مقدار ممکن یعنی220.220.220باشه دلیلش هم اینه که توی رندر تورندر تمیز تر بنظر میرسند
[تصویر:  9-white-mateiral.jpg]
گام چهاردهم :بازهم فوت وفن کوزه گری

همونطوری که میدونید اسکچاپ با مدل های سنگین وپر از مش اصولا مشکل داره واسه همینه که من معمولا برای مبلمان یا کاناپه
.میکنمmergeوهرچیز دیگه ای که لازم دارمو داخل تیا
هرچی نیاز دارم دانلود میکنم[ archive3d.net]من معمولا از
مثلا تو این صحنه من این درختچه ی نخل رو از این سایت دانلود کردم
[تصویر:  10archive-3d.jpg]
گام چهاردهم :Merge 3ds Model Into Scene

کلیک میکنم ومدلمووارد تیامیکنم Mergeمن تیارندر رو بازش میکنم بعدش روی
[تصویر:  10-archive-3d.jpg]
وقتی مدل 3بعدیم رو داخل تیا مرج کردم یک سری تنظیمات جلوی چشمم ظاهر میشه به تصویر زیر نکاه کنیدبرای اینکه با این تنظیمات بیشتر وبهتر اشنا بشید
لطفا این[ویدئوی آموزشی]رو حتما ببینید
[تصویر:  10-archive-3d1.jpg]

RE: نکته نرم افزاری / سخت افزاری راجع به تیا رندر - shahriyar - 10-31-2012 19:11
گام پانزدهم :تنظیمات متریال درختچه نخل

[تصویر:  3ds-material-setup.jpg]
میکنم saveگام شانزدهم : درختچه ی نخل را


[تصویر:  save-3ds.jpg]
گام هفدهم :Add Model to Library

Add this model to The Thea Model Library C:\ProgramData\Thea Render/Models.
[تصویر:  add-to-library.jpg]
گام هجدهم : درختچه ی نخل رابه صحنه یاصلی اضافه میکنم

همونطوری که میبینید الان دیگه درخچه ینخل من توی کتابخونه ی مدل هام هستش ومن خیلی ساده بادرگ کردنش(کشیدنش) به داخل صحنه اصلیم میتونم اونو مرج کنمو هرکجایی که دلم خواستش بگذارم
[تصویر:  place-3ds.jpg]

RE: نکته نرم افزاری / سخت افزاری راجع به تیا رندر - shahriyar - 10-31-2012 19:12
گام نوزدهم : موقعیت خورشید

کلیک میکنم تاداخل ویوپورتم خورشید ظاهر بشهsunتوی قسمت سمت چپ درویوی درختی روی
من خورشیدمو هرکجا که دوست دارم قرار میدم و نیازی به دستکاری تنظیمات خورشید نیستش
[تصویر:  sun.jpg]
گام بیستم :Physical Sky

رو عوض کنیدintensity رو ببینیددراینجا شما میتونید مقدارPhysical SkyمیتونیدEnvironment settingsدر قسمت سمت راست
به علاوه ی یه عالمه تنظیمات دیگه که به انتخاب شخصی شما بستگی داره. اما دوباره تکرار میکنم نیازی به دستکاری تنظیمات نیستش
[تصویر:  sky.jpg]
گام بیست ویکم :Real Time Preview Render

یکی دیگه از ویژگی هی تیارندر قابلیت اینتراکتیوشه کهبه شما این امکانومیده کا قبل ازرندر نهایی بتونید نتیجه ینور ها ومتریال هاتونودرکمتراز سه ثانیه ببینیدودرصورت لزوم اصلاحاتی انجام بدین
[تصویر:  12-1-Real-time-render-prev.jpg]
گام بیست ودوم :Render

خوب الان دیگه موقع رندره برید توی دارک روم(تاریک خونه)من یک سری تغیرات توی تنظیمات و دوربین هامانجام دادم
رو انتخاب میکنم ورندر میگیرمTR1نوعrender settingمن همیشه در قسمت
[تصویر:  render-2.jpg]
گام بیست وسوم :مدت زمان رندر

بشه و این یعنی یه چیزی حدوده4ساعت ولی برای کامپیوترهای خدا یک ساعت ونیم بیشتر. passesمن بهش اجازه میدم تا50 بار
نمیشه
لازم به ذکر است که اینجانب شهریار شجاعی این صحنه را روی لپ تابم که یعنی خیرسرش کور آی سون 1.7این مملکته و4گیگ هم رم داره تستش کردم و34 ساعت فیکس طول کشید تا50 بار پرشد
[تصویر:  render-3.jpg]
گام بیست وچهارم :Post Pro – Noise Filter Settings

[تصویر:  final-image.jpg]








[ Neat Image ]برای کاهش نویز در رندر نهاییم از
استفاده میکنم
[تصویر:  neat-image.jpg]
گام بیست وپنجم :Final Post Pro

استفاده میکنم ولی شما میتونید از فوتوشاپ یا هرچی که راحت ترید استفاده کنیدAcdsee proمن از
رو دستکاری میکنمsharpenهم یه کمی تغیر میدم ویکمیtemperatureدرون فوتوشاپ میزان
[تصویر:  Acdsee-pro.jpg]

RE: نکته نرم افزاری / سخت افزاری راجع به تیا رندر - shahriyar - 10-31-2012 19:13
Final Image

[تصویر:  final-image.jpg]
ممنون از شما که این خوداموز رو خوندید و ممنون از فردریک عزیز
Tutorial Downloads
[ دانلود مدل اسکچاپ]
[ دانلود فایل تیا ]
Wink Big Grin میدونم خیلی اشکالات داشت لطفابگذارید به حساب زبان بد ووقت کم

تاریخ : دوشنبه 8 دی 1393 | 12:51 ب.ظ | نویسنده : مهندس رامین حسین خانی | نظرات
.: Weblog Themes By SlideTheme :.