[font=tahoma][/font]
طراحی در اسکچاپ:
مدل های این برنامه کلا از اتصال خطوط به یکدیگر به عنوان لبه های مدل ایجاد میشوند.در صورت پیوستن تعداد سه لبه یا بیشتر به یکدیگر یک صفحه یا plan ایجاد میشه و به طور خودکار وجه مدل بوجود میاد.لبه های مورد نظر و نیز وجه ایجاد شده باعث ایجاد مدل سه بعدی میشن. خب الان نرم افزار اسکچ اپ رو اجرا کنید.وقتی براتو باز میشه صفحه ای مشابه صفحه روبرو براتون به نمایش در میاد.الان تک تک قسمتهاش رو توضیح میدم.


١- این نوار توی همه نرم افزارها هست.اسمش هم نوار منوهه.بیشتر دستوراتش شبیه بقیه نرم افزارهاست.منو فایل و ویو و... که در اکثر نرم افزارها هستن. 2- این نوار نوار ابزار ابتدایی نرم افزاره.که یک سری از ابزار مورد استفاده در نرم افزار رو در اینجا نمایش میده. 3- این قسمت راهنمای اسکچ اپه.که روی هر ابزاری کلیک کنید براتون روش استفادش رو میگه.مثلا از نوار ابزار بر روی لاین کلیک کنید.میبینید که توضیحاتش عوض شد و راهنمای استفاده از لاین رو براتون میگه.ممکنه بعد از مدتی کار با نرم افزار این صفحه براتون مزاحم باشه.برای همین میتونید ببندینش.بعدا میتونید از منو windows>instructor این صفحه رو دوباره بیارین. 4- این قسمت صفحه طراحی مانه.مدلی که طراحی میکنیم در این قسمت قرار میگیره.میبینید که سه راستا داره.که همون محورهای خودمونه x,y,z که طراحی شما باید در راستای این محورها باشه. 5- این قسمت نوار وضعیته.هر ابزاری رو که انتخاب کنید در موردش یه توضیحی بهتون میده. 6- این قسمت هم برای وارد کردن اندازه ها در نرم افزار کاربرد داره. نکته ای که باید اینجا بگم اینه که این نرم افزار صرفا برای طراحی مدل های سه بعدی کاربرد داره ولی خیلی دقیق نیست. و اصلا قابل مقایسه با نرم افزارهایی مثل autocad یا 3dsmax مایا و .. نیست.میشه مدلهای طراحی شده در اونها را وارد اسکچ اپ کرد ولی کار اسکچ اپ به دقت اونها نیست.اما تونسته نیاز خیلی از اقشار رو برطرف کنه.به طوری که اکثر معمارها و حتی برخی طراحی صنعتی ها که روی این موضوع حساسن از این نرم افزار برای طراحی مدلهاشون استفاده میکنند.

اجزا تشکیل دهنده یک مدل
 برای طراحی یه مدل در اسکچ اپ باید دقت کنید که اساس کار ما اینه که ابتدا صفحات رو رسم میکنیم.و بعد به اونها حجم میدیم.و بر روی حجم کار میکنیم تا مدلمون اماده بشه. خطوط یا line: همون لبه های اجسام هستند.که به صورت مستقیم کشیده میشن میشه گفت بخش مهمی در طراحی یک مدل همین خطوط هستن صفحات یا face:وجوه به طور خودکار از به هم پیوستن چندین لبه به هم تشکیل میشن.زمانی که چند خط تشکیل یک محیط بسته رو بدن خطوط بوجود میاد.هر وجه دارای یک طرف عقب و جلو هست.نرم افزار به طور خودکار طرف جلو را به سمت خارج نشون میده. Circle: یا همون دایره.دایره ها کمان ها و منحنی ها هم از چندین لبه تشکیل شدن.Group: با استفاده از گروه بندی میتونیم دو یا چند بخش رو در یک مدل به یکدیگر متصل کنیم.معمولا از گروه بندی برای تسریع در انجام برخی کارها نظیر کپی کردن استفاده میشهComponent:کامپوننت ها هم تقریبا شبیه گروه هان با این تفاوت که کامپوننت ها در دیگر مدل های اسکچ اپ نیز قابل استفادن.میشه گفت کامپوننت ها مدل های اسکچ اپن که در دیگر مدل ها قابل استفادن. Guid line: یا خطوط راهنما که به عنوان راهنمای ترسیم استفاده میشن.Dimention:یا ابعاد و اندازه ها که برای تعیین طول یک لبه استفاده میشهSurface:یا سطوح که از به هم پیوستن چند وجه ایجاد میشن. Text: هم از اسمش پیداست و متنهان که نمایش داده میشن و قسمت اخر هم تصاویرن که در طراحی مدل استفاده میشن.

ابزار انتخاب
انتخاب اشیا برای استفاده در سایر ابزار یا دستورات
روش استفاده
1. بر روی هر شی که میخواهید انتخاب شود کلیک کنید
کلیدهای کمکی
· Ctrl = انتخاب چندین مورد با هم
· Shift+Ctrl = حذف مورد انتخاب شده از بین چندین شی انتخابی
· Shift = تغییر بین حالت انتخاب شده و عدم انتخاب شده
· Ctrl+A = انتخاب تمامی مدلهای قابل مشاهده در صفحه
ابزار پاک کن
· پاک کردن اشیا از طرح.کلید میانبر این ابزار بر روی صفحه کلید E است
روش استفاده از ابزار
· بر روی موردی که میخواهید پاکش کنید کلیک کنید متناوبه در صورتی که کلید موس را نگه دارید و آن را بر روی چندین شی بکشید زمانی که کلید موس را رها کنید اشیا انتخاب شده پاک میشوند
کلیدهای کمکی
· Shift = مخفی کردن اشیا
· Ctrl = اشیا را نرمتر میکند
· Shift+Ctrl = حالت نرمی اشیا را از بین میبرد

ابزار مستطیل
·کشیدن یک صفحه مستطیل شکل.کلید میانبر این ابزار روی صفحه کلید R است
روش استفاده
1.بر روی گوشه اول مستطیل کلیک کنید
2.نشانگر موس را بصورت مورب حرکت دهید
3.محلی که میخواهید گوشه دوم مستطیل باشد را کلیک کنید
4.Esc = پایان عملکرد
کلیدهای کمکی
·Shift = قفل مستطیل در صفحه رسم کنونی
ابزار خط
·کشیدن لبه ها ،گوشه ها و خطوط در طرح.کلید میانبر این ابزار بر روی صفحه کلید L است
روش استفاده
1.بر روی نقطه آغازین خط کلیک کنید
2.نشانگر موس را حرکت دهید
3.در نقطه پایانی خط و زمانی که میخواهید خط را تمام کنید کلیک کنید
4.(اختیاری) موس را حرکت دهید
5..(اختیاری) برای کشیدن خطوط متطل کلیک کنید
6.(اخیاری) مرحله چهارم را ادامه دهید تا خطوط شکسته و متصل را رسم کنید.برای کشیدن یک صفحه خطوط را به نقطه آغازین خط وصل کنید
کلیدهای کمکی
·Shift = کشیدن خط مستقیم در جهت مشخص
·up arrow, left arrow, right arrow = (بالا=آبی, چپ=سبز, راست=قرمز) کشیدن خط در جهتهای مشخص در فضا
ابزار دایره
·کشیدن یک دایره.کلید میانبر این ابزار C است
روش استفاده
1.بر روی محلی که میخواهید مرکز دایره باشد کلیک کنید
2.موس را از مرکز دور کنید و شعاع مورد نظر را بکشید
3.برای پایان رسم دایره کلیک کنید
4.Esc = پایان عملیات
کلیدهای کمکی
·Shift (قبل از اولین کلیک) = قفل شکل در جهت گیری کنونی
ابزار کمان
· کشیدن کمان بوسیله مشخص کردن دو نقطه و شعاع.کلید میانبر این ابزار بر روی صفحه کلید Aاست
روش استفاده
1. رو روی نقطه آغازین کمان کلیک کنید
2. نشانگر موس را حرکت دهید
3. بر روی نقطه پایانی کمان کلیک کنید
4. نشانگر موس را بصورت عمود بر خط رسم شده در مرحله قبل حرکت دهید
5. ارتفاع مورد نظر را کشیده و برای پایان رسم کلیک کنید
6. Esc = پایان عملکرد
کلیدهای کمکی
· هیچ کلید کمکی ای برای این ابزار وجود ندارد
ابزار چند ضلعی
· کشیدن یک چند ضلعی.برای رسم چند ضلعی ابتدا تعداد اضلاع را وارد کرده و سپس مرکز را مشخص کنید
روش استفاده
1. با کلیک موس نقطه مرکزی چند ضلعی را مشخص کنید
2. موس را از مرکز دور کنید و شعاع مورد نظر را بکشید
3. برای پایان رسم چند ضلعی کلیک کنید
4. Esc = پایان عملیات
کلیدهای کمکی
· Shift (قبل از اولین کلیک) = قفل شکل در جهتگیری کنونی
ابزار دست آزاد
· کشیدن منحنی ها یا خطوط دست آزاد یا پلی لاین ها
روش استفاده
1. در نقطه ای که میخواهید خط خود را شروع کنید کلیک کنید و نگه دارید
2. نشانگر موس را برای رسم خطوط بکشید
3. برای توقف کلیک موس را رها کنید
4. (اختیاری) برای کشیدن یک منحنی بسته نقطه انتهایی خطوط را به نقطه ابتدا وصل کنید
5. Esc = لغو عملیات
کلیدهای کمکی
· Shift = کشیدن خطوط پلی لاین سه بعدی خب توی پست بعدی ابزار کار توی محیط سه بعدی رومیگم.اینها فقط توی دو بعد میکشید.ولی ابزاری که از الان میخوام توضیح بدم برای حجم دادن به مدل ها و ... هست
ابزار کشش و فشار
· کلید میانبر این ابزار بر روی صفحه کلید P است.کشیدن یا فشرندن صفحات برای افزودن حجم به آنها و ساخت اشیا سه بعدی.این ابزار بر روی سطوح سه بعدی قابل استفادست
روش استفاده
1. بر روی صفحه مورد نظر کلیک کنید
2. نشانگر موس را برای ساخت (یا کم کردن) حجم شی حرکت دهید
3. برای پایان عملیات کلیک کنید
4. Esc = پایان عملیات
کلیدهای کمکی
· Ctrl = ساخت یک صفحه شروع دیگر
· Alt = کشیدن و فشار صفحات متصل به یکدیگر در اسکچ اپ میتونیم سطوح متصل به یکدیگر رو تغییر بدیم.هندسه اشیا در اسکچ اپ به این صورته که کاربر میتونه برخی اعمال نظیر پیچش تصویر و .. رو روی اونها انجام بده.روش انجام این کار توسط ابزار move هست.این ابزار بر اکثر وجوه و رئوس اثر میگذاره و اونها رو حرکت میده.از این ابزار برای کپی کردن چند شی هم میشه استفاده کرد.بعدا کپی کردن رو بطور کامل میگم
ابزار انتقال
· این ابزار برای انتقال یا کشیدن و یا کپی کردن اشیا کاربرد دارد.کلید میانبر آن بر روی صفحه کلید M است
روش استفاده
1. بر روی شی مورد نظر کلیک کنید.متناوبا میتوانید از قبل از ابزرا انتخاب برای این کار استفاده کنید
2. نشانگر موس را به محل جدید منتقل کنید
3. برای پایان عملکرد کلیک کنید
کلیدهای کمکی
· Shift = قفل حرکت شی در یک جهت مشخص
· Ctrl = کپی شی انتخاب شده به حجل جدید
· up arrow, left arrow, right arrow = قفل حرکت در جهتهای خاص(بالا=آبی, چپ=سبز, راست=قرمز)
ابزار چرخش
· چرخاندن،خم کردن،کشیدن و یا کپی اشیا در طول خطوط منحنی شکل.این ابزار بر روی تمامی سطوح دو بعدی و سه بعدی کاربرد دارد
روش استفاده
1. بر روی شی مورد نظر کلیک کنید
2. نشانگر موس را بصورت دایره ای حرکت دهید تا به نقطه آغاز چرخش برسید
3. برای قرار دادن نقطه آغازین کلیک کنید
4. نشانگر موس را بصورت دایره ای حرکت دهید تا به نقطه پایان چرخش برسید
5. برای پایان چرخش کلیک کنید
کلیدهای اضافی
· Shift (قبل از اولین کلیک) = قفل شکل در جهت گیری کنونی
· Ctrl = کپی شی انتخاب شده
لایه ها در مدل های بزرگ از لایه ها استفاده میشود.لایه ها بطور کلی یک نشانه با یک نام دلخواه هستند.مثلا تمامی اعضای مربوط به یک مدل میز یا صندلی میتونه در یک لایه قرار بگیره و شما میتونید اونها رو مخفی کنید.یا نمایشش بدین.لازمه بگم که اشکال موجود در یک لایه جدا از سایر لایه ها نیست.مثلا یک وجه ممکنه بصورت مشترک در دو لایه قرار بگیره.حالا اگه شما این وجه رو تغییر بدین.در هر دو هندسه تغییر ایجاد میشه.هر مدل حداقل از یک لایه تشکیل شده.و نام این لایه بصورت پیش فرض layer0 هست.هر چیزی بکشید در این لایه قرار میگیره.مگر این که شما یک لایه جدید بسازید و اون رو به عنوان لایه فعال قرار بدین در اسکچ اپ میتونید به مدل طراحی شدتون جزئیاتی رو اضافه کنید این جزئیات شامل component ها ، متریال ها ، سایه ها و استایل هان.
ابزار سطل رنگ
· این ابزار بر روی اشیا رنگ و متریالهای انتخابی شما را قرار میدهد به کمک این ابزار میشه جزئیات بیشتری را به مدل خودتون اضافه کنید.این ویژگی باعث میشه که مدل شما واقعی تر به نظر برسه.به کمک متریال میتونید رنگ یا بافت دلخواه خودتون رو تعیین کنید و به صفحه مورد نظرتون اعمال کنید.مثلا میتونید برای کف متریال grass یا پوشش گیاهی رو بزارین یا به دیوارهای طرحتون متریال دیوار و یا به شیشه ها متریال شیشه رو اعمال کنید.نرم افزار اسکچ اپ خودش یه کتابخونه متریال داره ولی میتونید خودتونم بهش متریال اضافه کنید.کسانی که با مکس کار کردن متریال همون مپ دهی توی تریدی مکسه با این تفاوت که تریدی مکس حرفه ای تره!!!دی:
· اینم بگم که میتونید عکس های واقعی رو نیز بعنوان متریال وارد کنید و اونها رو با کمی تغییر تبدیل کنید به مدلهای جالبی
روش استفاده
1. از بین گروه متریالها یک گروه را انتخاب کنید
2. یک متریال را از لیست ظاهر شده انتخاب کنید
3. بر روی هر صفحه ای که میخواین رنگ بشه کلیک کنید
کلیدهای کمکی
· Shift = رنگ کردن تمامی صفحات متصل به صفحه ای که شما بر روی آن کلیک میکنید
· Ctrl = رنگ کردن تمامی صفحات متصل به صفحه کنونی به همراه صفحات داخلی
· Shift+Ctrl = جایگزینی مجاور
· Alt = نمونه متریال برای رنگ آمیزی
توی مرحله بندی بالا بعد از کلیک بر روی ایکن متریال یه صفحه باز میشه براتون که بعدا کار باهاشو توضیح میدم

آشنایی با اجزا و گروه ها
معمولا چندین بخش از یک مدل رو توی یک گروه قرار میدن تا برخی اعمال سریع تر انجام بشه.مثلا فرض کنید میخوایم توی یک مدل چهار بخش رو کپی کنیم.اگه بخوایم تک تک این کار رو بکنیم خیلی وقت میگیره ولی اگه اینها رو در یک گروه قرار دهیم و کپی کنیم خیلی سریع تر میشه.یکی از قابلیت های گروه ها انتخاب سریعه.خاصیت بعدی جدا سازی هندسه هاست
در اسکچ اپ میشه گروه ها رو در یکدیگر ادغام کرد .کامپوننت ها گروه هایی هستند که میتونید اونها رو از مدلی به مدل دیگر انتقال بدین.مثلا شما یک اتومبیل طراحی میکنید.میتونید اون رو از یک طراحی به طراحی دیگرتون منتقل کنید
آشنایی با سایه ها
در اسکچ اپ میتونید سایه هایی رو در اطرافتون قرار بدین تا مدل طراحی شده هرچه بیشتر شبیه محیط واقعی بشه مثلا میتونید مشخص کنید که منزل طراحی شده شما در روز 20 ماه مارس ساعت 5 عصره.نرم افزار جهت نور خورشید رو بطور اتوماتیک تعیین میکنه و براتون سایه گزاری میکنه
اشنایی با منو های نرم افزار
منو فایل: توی این منو برخی گزینه هاست که لازم به توضیحشون نیست.مثل open و save و save as و ... اینجا فقط گزینه های مهم رو میگم Save as template:برای ذخیره تنظیمات موجودتون به عنوان یک قالب.که میتونید این قالب رو بعدا توی صفحهwelcome to sketchup نمایشش بدین.بعد از کلیک بر روی این گزینه صفحه زیر براتون باز میشه.
در قسمت 1 نامی رو برای قالب انتخاب کنید.در قسمت 2 توضیحات و در قسمت 3 نامی رو بزارین که قالب با اون نام براتون ذخیره بشه.اگه تیک گزینه 4 رو بزنید این قالب به صورت قالب پیش فرض اسکچ اپ در میاد و هر بار اون رو اجرا کنید با این قالب بارگزاری میشه.بر روی save کلیک کنید تا قالبتون ذخیره بشه.فایل های قالب با پسوند skp ذخیره میشن Revert:فایل ذخیره شده رو به مکان قبلی ارجاع مییده 3d werhouse: به کتابخانه مدلهای اماده سایت گوگل وصل میشه.مشکل اینه که اولا سرعت ما کمه دوما گوگل ایران رو فعلا ترحیم کرده.عجب!!!Export: مدل شما رو با پسوند های خاصی (سه بعدی و یا دو بعدی (همون تصویر)) استخراج میکنه و میتونید توی سایر نرم افزارها ازش استفاده کنید.با کلیک روی این گزینه از زیر منو باز شده اگه گزینه 2d رو انتخاب کنید نمایی که در حال دیدن هستید در قالب عکس با پسوند های مختلف ذخیره میشه.اگه 3d رو انتخاب کنید مدلتون در قالب های سه بعدی براتون ذخیره میشه Import: مدلها و ... رو از سایر فایلها به اسکچ اپ وارد میکنه.بعد از کلیک روی این گزینه صفحه زیر باز میشه.از قسمت file type میتونید پسوند که نرم افزار برای وارد کردن پشتیبانی میکنه رو ببینید.در سمت راست هم میتونید پیش نمایشی از فایلهاتون رو ببینید.


منو Edit این منو یه سری دستورات داره که اکثرا باهاش اشنایید.cut و کپی و past(یا به قول یکی پّست دی: ) Past in place: ایتمی که کپی شده در همون محل خودش past میشه Delete guids: راهنما ها را دو ناحیه ترسیم حذف میکنه Select all: تمامی اجزا رو انتخاب میکنه.CTRL+A کلید میانبرشه Select none:کلیه اجزا انتخاب شده از حالت انتخاب خارج میشن Hide:ایتمی که انتخاب کردین رو مخفی میکنه در گزینه unhide چند مورده.که اولیش گزینه انتخاب شده رو از حالت مخفی خارج میکنه.دومی اخرین موردی که مخفی کردین رو از از حالت مخفی خارج میکنه.گزینه اخر هم تمامی ایتمهای مخفی شده رو از حالت مخفی خارج میکنه Lock: این گزینه ایتم انتخاب شده رو قفل میکنه.و دیگه نمیتونید اون رو انتخابش کنید و روش تغییر بدین Unlock: مثل unhide چند زیر گزینه داره.کارش شبیه همونهاست فقط با این تفاوت که اشیا رو از حالت قفل خارج میکنه Make component:قسمتی رو که انتخاب کردیم تبدیل به کامپوننت میکنه.بعدا توضیحش میدم Make group: همون کار بالایی رو میکنه.با این تفاوت که اجزا رو تبدیل به گروه میکنه Close group/componenet: ایتمها رو از حالت گروه یا کامپوننت خارج میکنه Intersect:کارش اینه که فصل مشترک ایتمها رو بهمون میده.زیر منو اول فصل مشترک اجزایی که روی هم هستن رو بهمون میده.مثلا یک استوانه روی یک مکعبه.این گزینه فصل مشترک این دو شکل رو میده.گزینه دوم هم فصل مشترک ایتمهای انتخاب شده رو به ما میده.گزینه اخر فصل مشترک دو ایتم رو که در یک بخش هستن به ما میده.

منو view این منو بر روی نوارهای ابزار و ...مدیریت میکنه. Toolbars: نوارهای ابزار موجود در نرم افزار رو مدیریت میکنه Hide geometry:اشکالی رو که مخفی هستن در حالی که مخفی هستن نشون میده.یک دونه مستطیل بکشید و اون رو بکمک دستور hide مخفی کنید.بعد تیک این گزینه رو بزنید.متوجه کار این گزینه میشین

دو گزینه بعدی مربوط به مقطع هان.که بعدا براتون توضیح میدم.فقط بدونید کار اولی اینه که نمیای مقطع رو حذف میکنه و کار دومی اینه که نمایش قسمت مقطع خورده رو حذف میکنه.توی تصاویر زیر میتونید متوجه بشین
Axise:اگه تیک این گزینه رو بردارین محروهای مختصات مخفی میشن Shadows:سایه اشکال رو در محیط نمایش یا عدم نمایش میدهد Fog:هوای ابری رو نمایش یا حذف میکنه. دوتا گزینه بعدی رو بعدا توضیح میدم در منو component edit:اگه مورد اول انتخاب بشه. هنگامی که شروع به اعمال تغییرات بر روی یک کامپوننت میکنیم نمای محیط نیز تغییر میکنه.گزینه دوم نمایش کامپوننت مشابه کامپوننتی که در حال تغییرات هستیم تغییر میکنند. زیر منو بعدی animations هست. Add scene: میتونید یک صحنه جدید به انیمیشن مورد نظر اضافه کنید.هر انیمیشن از چندین سین پشت سر هم تشکیل شده. Update scene:تغییرات ایجاد شده در صحنه انتخابی رو ذخیره میکنهDelete scene: صحنه انتخابی رو حذف میکنه دو مورد بعدی برای حرکت بین صحنه ها ست Play:انیمیشن ایجاد شده رو نمایش میده Setting:تنظیمات انیمیشن رو نمایش میده.



تاریخ : دوشنبه 8 دی 1393 | 12:18 ب.ظ | نویسنده : مهندس رامین حسین خانی | نظرات
.: Weblog Themes By SlideTheme :.