تبلیغات
معماری - معماری باروک

معماری باروک

تاریخ:دوشنبه 18 آبان 1388-01:06 ب.ظ

مقدمه:در ابتدا بهتر است تعریفی از واژه باروك داشته باشیم . باروك در معنی اصلی خود عبارتست از نامنظم، مروارید ناصاف و پرپیچ و تاب و یا غیر عادی . از نظر منتقدین قرن نوزدهم معماری باروك عبارت است از معماری كلاسیك منحط بی ساختار و دارای تزئینات نمایشی زیاد و عجیب و غریب.


این سبك که در ایتالیا پا گرفت و قسمت اعظم اروپا را هم به زیر پوشش خود درآورد. تقریبا از اوایل قرن 17 تا اواسط قرن 18 در بیشتر كشورهای لاتین گسترش یافت.

 

 

منبع : نشریه اینترنتی معماری منظر

مقدمه:در ابتدا بهتر است تعریفی از واژه باروك داشته باشیم . باروك در معنی اصلی خود عبارتست از نامنظم، مروارید ناصاف و پرپیچ و تاب و یا غیر عادی . از نظر منتقدین قرن نوزدهم معماری باروك عبارت است از معماری كلاسیك منحط بی ساختار و دارای تزئینات نمایشی زیاد و عجیب و غریب.


این سبك که در ایتالیا پا گرفت و قسمت اعظم اروپا را هم به زیر پوشش خود درآورد. تقریبا از اوایل قرن 17 تا اواسط قرن 18 در بیشتر كشورهای لاتین گسترش یافت.
باروك نوعی هنر است كه در آن قواعد تناسب رعایت نمی شود و همه چیز بنا به حواس هنرمند نمایانده می شود.
این سبك هنری دارای روحی از حركت و جنبش است كه نقطه مقابل سكون كلاسیك است. هنرمندان در باروك بر خلاف دوران كلاسیك با احساس خود حركت می كنند و احساس را مقدم بر عقل می دانستند.
در معماری باروك ماهیت اصلی آفریده ها عبارتند از :
- ایجاد هماهنگی و هنجار درمیان عناصر و مضامینی گوناگون و درهم آمیخته
نشان متمایز باروك نحوه فكری و احساسی آن است. آنچه كه سیمای باروك را مشخص می كند، بسط نوعی جهان بینی مخصوص است كه در معماری، خود را در قدرتی نو نشان می هد؛ قدرتی كه فضاهای مختلف را با هم می آمیزد و وحدتی شگفت انگیز از تركیب اجزایی متفاوت بوجود می آورد. لازم به ذكر است این نوع نگرش در تمامی رشته ها تا از هم گسیختگی ناشی از عصر صنعت باقی ماند.
- طراحی فراخ و در مقیاس بزرگ در فضایی شكوهمند و ابهت انگیز
- تعبیه فضای كلی در مركز و منظم كردن سایر فضاها به سمت آن
- به خدمت گرفتن عناصر اصلی پیكرتراشی و نقاشی و سایر هنرهای تزئینی برای ایجاد اثری كامل
یكی از دلایل پیدایش پیكره سازی باروك نقش مقابل بین باروك و كلاسیك گرایی بود . پیكره سازی هم در نشان دادن معجزات دین مسیح كمال می یابد و بازتابی از نوعی اشتیاق برای اعجاب انگیزی است.
استفاده از عناصر تزیینی و نمایان كردن هر چه بیشتر فواره ها و آب نما ها در معماری باروك بسیار متداول بوده است . بعد ها اینگونه برخورد با آب و استفاده نمادین از مجسمه سازی در شهر سازی و میادین باروك نیز مرسوم شده است .
کاخ ورسای ورسای نماینده واقعی باروك فرانسوی است.
این كاخ با مقیاسی وسیع مستلزم ساختن كاخی بزرگ و شهركی اقماری پیرامون آن در پاركی وسیع بود. این بنا به طول 400 متر در محور عمودی كه بر محور شرقی– غربی از شهرك و پارك می گذرد، قرار دارد.
در این كاخ نیز همانند سایر بناهای سبك باروك فرانسه تزئینات داخلی از اهمیت به سزایی برخوردارند.


در محوطه خارجی این كاخ نیز از پیكره ها و آب نماهای بسیاری بعنوان نقاط شاخص دید و منظر و جهت ایجاد تنوع بصری در منظر و ایجاد احساس جنبش و حركت در فضا بهره گرفته شده است.
در اواخر قرن هفدهم مشاهده می شود كه جهان بینی دوران باروك در رشته ریاضی متوجه بینهایت به عنوان پایه ای برای محاسبات علمی می شود . در نقاشی و معماری بینهایت به معنی ترسیمی و هندسی آن در پرسپكتیو مورد استفاده قرار می گیرد تا تاثیری هنرمندانه بیافریند. كاربرد هنرمندانه بینهایت در طبیعت که با معماران منظره ساز فرانسوی اواخر قرن هفدهم آشكار گشت برای نخستین بار در باغ ها جاده های عریضی دیده می شود كه به عنوان عوامل اصلی معماری بكار رفته اند و این باغ ها را آشكار ا به فضاهای بی پایان ، هدایت می كنند. ورسای با جاده خیره كننده اش كه راه به پاریس می برد مثالی باعظمت ، از آفرینش این معماران فرانسوی است. این باغ با اثری كه بر بیننده ایجاد می كند نمونه ای از دنیای باروك است و تصور هنری بینهایت را در این دوره باقی نگاه می دارد .
شونبرون
شونبرون، اقامتگاه تابستانی خانواده سلطنتی اتریش، یکی از زیباترین نمونه های کاخ های باروک در اروپاست.
شونبرون نقش ورسای را در امپراتوری اتریش به عهده داشت؛ اما سلسله هاپسبورگ ها با پادشاهان فرانسه متفاوت بود و نمی خواست خود را مانند بت جلوه دهد. به همین دلیل شونبرون هم به عنوان یک قصر و هم به عنوان اقامتگاه خانواده بزرگ حاکم ساخته شد.
ساخت این قصر در سال 1696 آغاز شد. دوران طلایی این قصر در زمان ماریا ترزا ملکه اتریش (1780-1717) بود و همزمان با پایان حکومت هاپسبورگ ها به پایان رسید. اما معمار مجموعه، نیکولاس فون پاکاسی، به کار خود در راستای طراحی ورودیه و تاکید بر معماری باروک مجموعه با اشاره هایی از روکوکو ادامه داد. در همین زمان پارک جلوی کاخ کامل شد و به شکل امروزش است درآمد.
امروزه این کاخ به واسطه اهمیت تاریخی، موقعیت منحصر به فرد و مبلمان با شکوهش بخشی از میراث جهانی یونسکو است.
از ویژگی های بسیار مشهود معماری باروك كه در شونبرون بیشتر مشهود می باشد. تسلط بر عناصر طبیعی در عین ایجاد ارتباط بین عناصر طبیعی و مصنوع است .این امر از طریق باغچه های هندسی و گلكاری های منظم و همچنین شكل دادن به درختچه ها حاصل شده است .
کارلسروهه شهر کارلسروهه یک شهر باروک است؛ نه به این معنا که بناهای باروک دارد بلکه تمام تفکر باروک در مورد طبیعت فضاهای شهری و چگونگی شکل گیری آن را منعکس می کند. سازماندهی فرمال و دیدهای وسیع به سمت عناصر شاخص نشان دهنده تسلط کامل انسان بر طبیعت و قدرت برتر حاکمان است. کاخ ها، کلیساها و مونومان ها مثل مراکز قدرتی نقاط اصلی ساماندهی شهر به شمار می روند.


قصر کارلسروهه در مرکز شهر ستاره ای شکلی که در میان جنگل غنوده، قرار گرفته است. بنای کاخ تقریبا همزمان با ساخت شهر در سال 1715 توسط کارل ویلهلم آغاز شد.
پلان شعاعی و ایجاد مركزیت در آن به خوبی دیده می شود و مركزیت شعاع ها به ساختمان كاخ منتهی می گردد . از لحاظ دید وعمق بینهایت در مقایسه با ورسای كوچك تر بوده و میدان عمق كمتری دارد . اما تاثیر این نوع تفكر در این قصر نیز به خوبی مشهود است .
محوطه جلوی قصر یک دید کامل از آن به ناظر ارائه می دهد.
طراحی و ساخت این محوطه توسط کریستین ترون در میان سال های 46-1731 به شیوه باروک فرانسه انجام پذیرفت. عناصر شاخص این محوطه تک درختان بزرگ، مجسمه هایی به شیوه از باروک تا مدرن، مونومان ها و فواره ها هستند.
این باغ شش هزار لاله، ششصد و نود سنبل و ششصد میخک دارد که در همان زمان نقاشی های زیبایی از آن ها کشیده شده است. علاوه بر این فواره ها، چشمه ها، آلاچیق ها و غارهای منحصر به فرد این مجموعه توجه افراد را به خود جلب می کند.
جمع بندی
كاخ های باروك همگی از باغ تشكیل شده اند. از ویژگی های باغ سازی در این كاخ ها تسلط خطوط هندسی می باشد كه قاطعیت خطوط هندسی نمایانگر قاطعیت حكومت و هندسه بوده است .
از دیگر شاخص های باغ سازی و معماری باروك می توان به موارد زیر اشاره كرد:
ایجاد هماهنگی و هنجار درمیان عناصر و مضامینی گوناگون و درهم آمیخته
طراحی فراخ و در مقیاس بزرگ در فضایی شكوهمند و ابهت انگیز
تعبیه فضای كلی در مركز و منظم كردن سایر فضاها به سمت آن
به خدمت گرفتن عناصر اصلی پیكرتراشی و نقاشی و سایر هنرهای تزئینی برای ایجاد اثری كامل.

 

منبع : نشریه اینترنتی معماری منظر        www.manzar.ws

جدیدترین قالبهای وبلاگ



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر